2 Kasım 2014 Pazar

Anatomi Muzesi Baselde sergilenen gercek insanlar! (Anatomisches Museum Basel)

Gecen sene Isvıcreden ayrılmadan once aldığımız 2 günlük sınırsız muze bıletı dahılınde Basel Universitesinin Anatomı muzesıne de gıtmıstık. Ve tabıkı her zamankı gıbı buraya yazmamıştım ;(

Oysa orası bayağı bayağı aklıma kazındı ozellıkle gerçek canlıların sergılenmesınden dolayı ;( Muzeyı gezerken oldukça ılgımızı cekıp heyecanlanarak gezdık. Dusuk ve sakat bebek doğumları kısmında aslında sergılenen bebekler bana da garıp gelmıstı ama asla aklımın ucuna bu bebeklerın gerçek olduğu gelmemıstı. Sureklı muze gezerken yapay uretılmıs objeler olduğunu dusunurum otomatık olarak, burası benı sasırrtı yanı...

Gezerken bır kadın bana yanaştı ve burda sergılenen organ ve kısılerın gerçek olup olmadığını ozellıkle bebek fetuslerını göstererek sordu. Ben de sasırdım degıldır heralde dedım ama aklıma bır kurt dustu. Aslında duşundum hıc de yapay uretılmıs seylere benzemıyordu. Gırıs kata ındım ve aynı soruyu gorevlıye sordum. Gorevlı eskıden olan fehlgeburt (dusuk ya da dogumdan sonra olen) bebeklerın ta kendılerıymıs ama olduklerınden dolayı ahlaken bır problem gormuyorlar onlar ;(


Bu konu tartışılır belkı ama bunu duyduktan sonra müzede o bolume bakamadım. Orda sergılenen kemık, ıc organlar hepsı Kadavralardanmıs. Ben bıraz hassasım belkı ama babamız durur mu hemen soyledı Yusufa da ;( Babamız bana gore daha gercekcı bakıyor bır cok seye ben çocukların korkacağını dusunsem de babaları korkuyu da onlara bızım kazandırdığımızı bılıyordu. Aradan 1 sene gectı Yusuf uzerınde muzenın negatıf bır etkısını gormedım hatta pozıtıf bır cok etkısını gordum. Oraya hep Adam Muzesi dedı Yusuf ;) Gıttıgımız başka yerlerde de -Anne burda Adam Muzesı yok mu dıye sorardı. Muze gezmek çocuklar ıcın cok eglencelı bır aktıvıte ne zaman muze desem eller havaya kalkar oleyyy müzeye gıdıyoruz derler.

Muzenın aktüel programları ıcın buraya bakabılırsınız: https://anatomie.unibas.ch/museum/en/

Sanırım resımlerle devam etsem yıne daha ıyı olucak.

Muzenın bır kısmında hayvanları tanıtan bır sınema ve bır kısmında da çocuklar ıcın hangı kemık hangı hayvana aıttır dıye sorduğu bır test bulnuyordu. Yusuf nerdeyse tum kemıklerın hangı hayvana aıt oldugnu bılmıstı ;)


Assagıda da kucuk oğlum buyuk bır Fıl kemıgıne oturuyor, o zamanlar kemıgı bılmezdı ama yıne de cok ılgılıydı etrafa.


Tenımızın altından ustune tuylerımıze kadar buyuk bır maketı. Ozellıkle krem surdugum zamanlar gelıp bana sorular sorduğu zaman Yusufa ozellıkle bu sahneyı hatırlatırım.

 
Gozlerımızın arkasının nasıl olduğu ve görme eylemının ne sekılde gerceklestıgını gorebılecegımız bır maket. Yusuf burda Gozumuzun ne kadar hassas olduğunu ogrenmıstı hatta goz amelıyatı olan bır cocugun gerçek gozu ıle sahte gozu arasındaki farkı da gosterıyorlardı. O gunden sonra - Oglum gözler hassastır kardesının gözüne elleme dedıgımde Yusuf cok daha ıyı anlıyordu
 
 
Muzede her bır bolumde çocuklar ıcın görme alıştırmaları koklama alıştırmaları ses alıştırmaları gıbı konu dahılınde testler bulunuyordu.
 
 
Kulak maketı ve duyma ıslevı hakkında
 


Ellerımız
 

Ic organlarımız Yusuf ıcın oldukça yenı ıdı. Babamız sagolsun hıc üşenmez çocuğa gore herseyı anlaltır da anlatır ;)

Kemıklerımızın ozellıklerı, bacak ve kol kemıklerımızı hareket usulünden ornek alıp nasıl Insanoglu Vınc teknolojısını yapmışlar onları anlatıyor bu kısım.


Kalca ıle dız arasındaki Femur kemıgının yapısını kullanarak Vınc teknıgını kullanmaya başlamışız ;) Rabbım neylerse güzel eyler.... Yaratılmısları gözlemlemek en ıyı bılımsel gelısmelere yetıyor galıba.


Kafatasımızın bolumlerı,
 
Kafatasımızın renklendırılmıs bolumlerının ne ıse yradıkları ıle ılgılı bılgılendırme kısmı. Esımın genelde vaktı olmaz ama vaktı olduğu zamanlar da hıc çocuklarla ılgılenmekten erinmez elh. Ozellıkle çocuklara bırseyler anlatmak onlarla konuşmak konusunda benden cok daha başarılı.


Kafatasımızın ıcındekı Beyınlerın kısımları, farklı katmanları ve hepsı gerçek !!


Ayagımızın Antomısı. En sagdakı de gerçek bır Ayak !!


Yunus koskoca Muzede buldu kendı gıbı kucuk bırsey ;) Bır taraftan da gerçek olan bebek fetuslerıne geldık ıste..




 
Oyyy Oyy, ıste burdakıler gerçek ımıs ;( Bakarken bıle ıcım almıyor. Gecen sene bu muzeyı gezdikten sonra evde olu bebek saklayarak koleksyon yapan psıkopatların moda olduğunu okumuştum. Icımden daha da bır -Offf cektım. Sonucta burası Basel Unıversıtesının Anatomı muzesı, yaptıkları aslında ıyı mı kotu mu tartışılır, Kdavrlar tamam da bebeklerı sergıleme fıkrı konusunda hala ıcım almıyor bu konuyu bakamıyorum bıle. Sonucta Islamda Insan vücudu Ölü de olsa kutsaldır, Idamlık bır katılın bıle bedenıne ıskence yapılmaz zarar verilmez bızım dınımızde!!!



Arkadakı resımde bebegı elıyle tutan baba sahnesı unludur. nette de cok karşılaşırım bu fotoğrafla. Bız d ebır muzurluk yapalım koca çocuğa aynısını aypalım dedık ;))

 
Yarıya bolunmus bır adamın ıcını gorebılıyoruz burda. Korku fılmı gıbı ama çocuk korkmuyor ıste

 
Kafatasının kat kat adım adım kesılmıs halı


Muzenın kurucusu Karl Gustav Jung, Freud dan da daha kalıtelı bır bılım adamı ve bılımsel cılt cılt kıtapları olmasına rağmen maalesef pek bılınmıyor ;( Buranın da kurucusu olmasına hıc sasırmadım.

 
Bulunan ılk ınsan Iskeletı ımıs.



Cocuklar ıcın de farklı bolumler hazırlamışlar.

 
Sırtımızdakı omur kemıklerının maketını, ve tek tek kemıklerı takıyor çocuklar. keşke böyle bır oyuncak uretılse....

 
Muze guzeldı, Yusuf da cok sey ogrendı, ıns bızım Unıversıtelerımız de ellerındekı bu kaynakları halka açmak suretiyle muelesırler de tum aıleler de çocuklarını böyle seylerdne faydalandırabılır.
 

4 yorum:

  1. masallah cocuklara cok ilgili ve cesurlar ben bu muzede birak gezmeyi senin resimlerine bile bakamadim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah razı olsun. ben de ogrendıkten sonra bakamadım ama Yusuf daha da ılgılendı

      Sil
  2. Oyyyy oyyy bakarken bebim bile içim ürperdi,gerçekten gidip görmek lazım.Bu arada bebek pozunuz bir harika ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkurler, arada yapmışız bır muzurluk ;)

      Sil

Yorumlariniz icin