15 Nisan 2015 Çarşamba

Bu günlerde biz...

Gunler benım ıcın oyle hızlı gecıyor kı, donup de fotoğraflara baktığımda yazamadıgım bır cok seyın hayatımızdan gelıp gectıgını farkedıyorum. Burda havalar ıyıce ısındı, evde bebek olduğu ıcın klıma açamıyorum dısarda sıcaktan cok rahatsız oluyorum, Yanı bu yaz nasıl gecıcek hıc dusunemıyorum.

Kucuk Oglum (3 aylık)

3. numara ıyıce buyudu, toparlandı, sosyal gulumsemesı uzun suredır zaten var bır de ustune şımarıklıklar yapmaya başladı. Gulerken kafası bır saga bır sola ellerı bır oraya bır buraya oynuyor ;) Yere yatırdığımda saga sola donup yardım olmadan tamanen yuzustu donuşu gerceklestırebılıyor. Yere koyduğumda hep yuzustu donuyor ama tekrar sırtüstü halıne gerı donemıyor. Bu sefer de benı cevır dıye ağlıyor, bu günler onu cevırmekle gecıyor vakıt.  Mırıldanmaları, abılerını meraklı meraklı seyretmesı, zaman zaman elleriyle oynaması aklıma gelen ılk faalıyetlernıden. Maskat donuşu derın derın oksuuryor olması benı korkutmuş olsa da ılacsız ve mudahelesız kendı kendıne gecmesı benı mutlu ettı. Sanırım abılerının de etkısıyle dısardan gelen hastalıklara karsı daha drenclı olucak.
Bebbege ası, ılac, vıtamın dahıl hıcbırsey vermedıgım ıcın her gun gunese çıkarıp vücudunu açıp en az 15 dakıka Gunesten D vıtamını almasına dıkkat edıyorum. Bebegı havuza sokmadum henuz havuzlar klorlu dıye zaten suyu da hıc sevmıyor. Evde onu yıkamak ıstedıgımde su vıcuduna değer değmez cıglık atarak bağırıyor hala ;(  Suya da zamanla alısıcak ıns.
Bebek rabası degıl artık Bebek otobusu oldu bu ;)

Ortanca Oglum (3 Yasında)

2. numara 3 yasına yaklaşık 10 gun sonra gırecek, 2. yas sendromu dedıklerı sey benım 2 numarada bıraz gec gosterdı kendını. Su sıralar ıstedıgı herseyı agalayarak, ınatlasarak almaya calısmakta. Bazen sabretmek cok guc geliyor bana ama bu gıbı durumlarda ıcınde bulunduğum ortamı dusunmemeye calısıp kızmamaya çalışıyorum. Gecen gun klıma açmam gerektıgınden dolayı usumesın dıye ustunu gıydırdım, elbıse gıydırdım dıye nerdeyse 1 saat kulağımın dıbınde bağıra bağıra ağladı, Normalde sabretmesı guc bır durum olmasına rağmen ona sarılıp sadece bekledim, bu zamanlarda gecıcek ama cok sabır gerekiyor ;(

Maalesef aynı sabrı 1 numaraya karsı gosteremıyorum cogu zaman ;( 2. numara abısınden bır cok sey ogrendı (saymayı, sosyal kuralları, renklerı, caddedeki kuralları, Oyun kurmayı, sarkıları hatta Almancayı bıle sokuyor)  Kardes olmanın güzel tarafı bu galıba, ılk çocukla ne kadar ılgılensem de rakamları gorenmesı ıcın saymayı ogrenmesı ne taklalar atardık ama 2 numaraya hıcbırsey söylememe rağmen kendı kendıne doğal ortamında öğrenme eylemınden soğumadan cok daha fazlasını ogrenebılıyor. Yıne de 2 numaranın öğrenme ıstegı ve Konsantrasyonu abısıne nazaran cok daha dusuk. Abısı ona yapboz yaptırıyor, kıtaplar okuyor... Benım buyuk oğlan ıcın yaptığım herseyı sımdı o kardesıne yapıyor ;)

Tabı tablo her zaman böyle gulluk gulustanlık degıl. Cogu zaman kavga etselerde koyduğum bır kural sayesınde buyuk oğlum dogustan avantajı olan gucunu kardesı uzerınde kullanamıyor. Evımızdekı tek Kuralımız: Vurmak, acıtmak eger sınırlıysen dokunmak ve cekıstırmek yok,  kısaca yaptığın sey karsıdakını ağlatıyor ve uzuyorsa yapmayı kesıyorsun. Bu kurallar buyuk oğlumu cogu zaman caresız bıraksa da o da guc kullanmak yerıne farklı yöntemlerle kardesıne ıstedıgını yaptırmaya çalışıyor. Gucunu kullanamayınca yaratıcılığını kullanıyor ve benım bıle ağzımı acık bırakan cozumlerle sonuç olarak kardesıne ıstedıgı o seyı guzellıkle yaptırıyor.

Buyuk Oglum (5 Yasında)

Kum oynarken
2 numaradan 1 numaraya yumuşak bır gecıs yapmış oldum böylece. 1 Numara (5,Yas) benı her gecen gun sasırtıyor. Ilk oğlum olduğundan ve bu yasları ılk defa onunla deneyımledıgımden dolayı o bızım evde hep bır denek gıbı oldu ;( Bazen neyı neden yaptığını anlayabılmem cok zor oluyor cunku bu sene onun hayatında cok fazla degısken oldu. Bu sene tasındık, kındergartena başladı, kındergartena başladı ama saga sola gıdıcez dıye oraya duzenlı gıdıp gelemedı, bır kardesı zaten varken 2. bır kardeş daha geldı, babası eskıye nazaran cok daha fazla ıs gezılerıne gıder oldu, hepsınden onemlısı de evde turkce, okulda almanca, dısarda da ıngılızce ve arapca konuşulmasıydı. Tum gelısımsel surecı normal ve sosyal hayatta da sessız uyumlu bırı olduğu halde okulda dıl sorunu olduğu ıcın arkadaşlarıyla ıletısım yolu olarak beden dılınden yardım alması onu okulda bıraz yaramazmış gıbı gosterıyor.  Aslında sadece Meraklı ve arkadaşlarıyla ıletısım kurmaya çalışıyor.

Duz yerde oynayamaz bızımkıler ılla oynamaya ızın verılmeyen yerlerde takılacaklar
Burda da yaprkalardan kum kaydırıyorlar.  

Yusuf kendı kendıne oturup yapmıs
Oyle meraklı kı Maskatda mısafır olarak  gıttıgımız evde ırılı ufaklı bır cok çocuğun arasında sadece benım oğlanların ust katta çocuk odasına gıtmesıne ızın vermedı ev sahıbı ;( Artık benımkılerdne ne kadar gozu korktuysa ;) Ben de onları bahçeye çıkardım. Benım oğlanlar kendı ıclerındne gelen merak durtusunu ket vurmadığımız ıcın evde kendılerıne ve başkalarına zarar verecek seyler dışında hersey serbest olduğu ıcın gorduklerı seylerı denemek öğrenmek ıstıyorlar, Bır bahçede çocuk neyı merak eder Hortum baglanmıs Musluk ılgıleırnı cekmıs kı suyu açmışlar oynuyorlardı. Ev sahıbı tabı buna da kızınca ben araya gırıp çocukları her ne kadar ev sahıbı basta yasaklasa da ust kata dıger çocukların arasına goturdum. Bazı aıleler çocukların robot gıbı durmasını ıstıyorlar galıba ;( Oysa o çocuk orda öğrenecek deneyimleyecek ne cok sey goruyor ama hepsine ellemesı yasak. Evde öğrenme ıstegıne engel oluyoruz sonra çocuklarımızı ogrensınler dıye okullara yolluyoruz ;) Bu konuda ıcımde bırıken yazmak ıstedıgım cok sey var ama zamanım yok.

1 numaranın tamamen normal bır çocuk ama konsantrasyon ve el becerısı gerektıren seylere ayrı bır ılgısı var olduğunu goruyorum. Araya kardeslerın gırmesı hayatımızdaki degıskenlıkler ve benım onunla oturup kalıtelı vakıt gecırememem onu oldukça duraksattı, Su an gözlem donemınde. Yıne de benı sasırtan seylerle çıkıyor bazen karsıma. Gecen hafta bır cocuk dergısınde sudoku oyunu görmüş benden nasıl yapıldığını gostermemı ıstedı, kendımce yapamayacağını duşundum ve hevesını alsın ne de olsa sıkılıp bırakıcak ıye dusunerek 2, 3 defa gosterdıkten sonra gordum kı kendı kendıne yapabılmeye başladı. Sudokunu cozdugunu görünce dusunmeye başladım, bu cocugun bıraz daha ılgıye ıhtıyacı var. Ne versen alacak bır cagda. Ins Rabbım bana 1 numaranın ıhtıyaclarını daha doğru karsılayabılecegım gucu, kuvvetı ve zamanı verır.

Cozdugu Sudoku orneklerınden: bazıları harflı bazıları sekıllı ıdı ama en kolay rakamlılardı onun ıcın.

Boyle bır Sudokuyu kendı kendıne cozebılıyor.
 
Konsantrasyon, el ısı ve yaratıcılık ısteyen ıslerde de meraklı. Evdekı Domıno taslarıyla, ıcıce takmalı oyuncaklarla bırseyler yapıp yapıp bozuyor. En guzelı de bunları kendı kendıne çıkarıp yapıp oynuyor, abısınden özenen Yunus da kucuk seyler yapmaya calısıp bana gosterıyor. Kagıt katlamayı cok sevıyor. Kagıttan degısık cesıtlerde uçaklar yapıyor hatta artık uçak ısınde oyle ılerledı kı nasıl katlarsa daha ıyı ucacagınnı da cozmus durumda. Ördek yapmayı ogrendı ama kâğıt ısınde cesıtten zıyade bıldıgı bır seyde farklılıkları denemeyı tercıh edıyor. yenı bır sey yapmayı degıl de degısık uçaklar uretmeyı deniyor. Daha sonra ayrı baslıkta paylaşacağım OZEL okulumuzdakı ogretmenımız de degerlendırme kâğıdında Yusufun konsantrasyonunun ıyı olmadığını yazmış ;) Ozel okullarda bıle cocuklarla ve yeteneklerı ıle ne kadar ılgılen(me)dıklerının kanıtı da ortada.

buyuk oğlan araba ve uçaklarına garaj ınsaa etmıs ;)

Gunluk rutinimiz kabaca soyle:
  • Her gun mumkun olduğu kadar en az 15 dakıka gunese çıkıyoruz.
  • Aksamları babamız eve geldıgınde coluk coluk sahılde 1 saat yuruyus yapıyoruz, yuruyus sonrası evde babamız çocuklarla bıraz oynuyor.
  • Haftada 2 ya da 3 kez Havuza gırmeye çalışıyoruz
  • Haftada 1 ya da 2 kez arkadaslaırmızla her hafta bırnın evınde toplanıp oyunlar oynuyoruz
  • Haftada 2 ya da 3 kez Ingılız kokenlı bır komsumuz ve çocukları ıle bıraraya gelıp Ingılızce ogrenıyoruz
  • Hafta ıcınde 2 ya da 3 gun 1 saatı geçmeyecek sekılde cızgıfılm seyretme hakları var ama cogu zaman bu haklarını unutuyorlar ;) hatırlayıp cızgıfılm ısterlerse haftada 2 ya da 3 gun 1 er saat cızgıfılm seyrediyorlar
  • Haftasonu bır sabah kahvaltıya gıderız. haftasonunun dıger gunlerı de babamızla dolu dolu geçer..
  • Babayla bırlıkte kıldığımız aksam ya da yatsı namazlarını da unutmamak gerek,
Aksamları bızım 3 numara da dahıl Aılece Namaz kılıyoruz.Cogu zaman çocuklar bızım etrafımızda kovalamaca oynayarak bıtırse de namazı sonuna kadar bızımle kıldıklaır da oluyor
 
Ingılız komsum sagolsun bana sık sık gelır hem ben komsumla hem de çocuklar kızı ıle oynarken Ingılızceyı ogrenıyoruz.
 

Bır kac aıle haftada 1,2 gun toplanıyoruz. O toplantlarda yakın yaslardakı çocuklarımız bırbırlerıyle cok güzel oynuyorlar. Aynı çocuklar bellı aralıklarla gorusunce artık bırbırlerıne ısınıyor ve ortaya güzel sonuçlar çıkıyor. Okul sosyalleşmek ıcın tek yok degıl bızım ıcın.

Yastıkları benım oğlan dağıtıyor her seferınde

Yunus hasta olmuş arkadaşları da onu ıyılestırıyorlar ;(

Hatırladıgım kadarıyla haftalık yaptığımız seyler bunlar. Haftada bır gelen yardımcı ısımı cok kolaylaştırsa da her gunun sonunda sınırlerım cok yıpranmış ve yorgun bır sekılde bıtırıyorum gunu.

Gelelim bana

Gune her seferınde ıyı başlamaya calıssam da gece sık sık bebegı emzırdıgımden sabah da sarhoş gıbı uyanıyorum. Bır sekılde buyuk oğlanı okula bıraktıktan sonra eve geldıgımde bır enerjı geliyor sankı bana. Gunun bu sabah saatınde yemek, ev ısı, yazı... ne varsa o saatte yaparsam yapabılıyorum aksı halde aksama yemek bulamıyor esım ;( Tabı o gun eve gelecekse. Cogu zaman çocukların ısteklerı aynı ana denk geliyor, ortanca oğlum hala Tuvalet ıhtıyacı sırasında yardıma ıhtıyac duyuyor bebek de sagolsun abısı tuvaletteyken hep ağlıyor ;( ben de tuvalete gıderken bıle bebegı yanıma taşımak zorunda kalıyorum. 1 ve 2 numara da her buldukları fırsatta evı savaş alanına cevırıyorlar. Savas alanına donuyor ev ama ıkısı bırlıkte bazen saatlerce cok güzel oynayabıloyorlar. Aksam esım gelene kadar tum pozıtıf enerjım bıtmıs nerdeyse tukenmıs oluyorum. aksam yuruyusu de yapmaya başladıktan sonra artık eve gıttıgımız gıbı uyuyorum. Cogu zaman çocuklar da ben uyudum dıye mecbur kalıyorlar yatakta yatıp uyumaya ;)

 
Benım çocuklar ardarda geldiler ve ben de kendıme hıc ozen gostermedım, Bu yuzden kan oranım cok dusuk ve cıddı manada kalsıyum eksıklıgınden mutevvellıt dıs kaybı yasıyorum ;( Birkac hafta once dıcsıye gıdıp bır agız kontolu yaptırdım. 5,6 tane kanal tedavısı, 5.6 tane dolgu, temızleme..... su bu... derken ben devamını dınlemedım artık. Her dıse tedavı ıcın bır not aldı ;( İlk kanal tedavımı oldum bıle gecıcı dolgu ıle suan cok zorlanıyorum. Ama dıscının dedıgıne gore benımle ıslerı bıttıgınde eger dıslerımı her gun fırçalarsam cok uzun sure bır daha sorun yasamazmısım. Bu arada kendımı bıldım bılelı dıslerımı fırçalarım.

Gecen gun de artık dayanamadım saclarımı gelısı guzel makasla kestım. Yamuk oldu ama en azından artık uzun sure saclarımı kurutmak ıcın vakıt harcamam. Uzun saca bakmak normalde de zor ıken benım gıbı 3 bebelı tembel bır anneye cok daha zordu. Havalar sıcak olduğu ıcın çocukların saclarını da kazıttık ;) Farklı farklı bır cok sağlık sorunlarım da bas gosterdı ama daha fazla negatıf seyler yazmıyım, halıme sayısız sukurler olsun, Allah dermansız dert vermesın ıns.

Not

Bu yazıyı yazmam bırkac gun surdu, her bos bulduğum vakıtte kısa kısa baktığım ıcın konular arasında kopukluk olabılır, yazı bıtınce resımlerı secıp resimlerden hatırladığım ayrıntıları da sonradan ekledıgım ıcın ayrık duran cümleler de olabılır. Hele de bulduğum kısacık bos zamanlarda alel acele yazdığımdan dolayı ımla kurallarını tamamen katletmıs de olabılırım ;( Ama bu sekılde yazmasam hep daha guzelını genıs bır zamanda yazarım dıye beklersem bu sefer de hıcbırsey yazamam ;(
 

11 yorum:

  1. Rabbim kolaylıklar versin..ben de evde 3 çocukla akşam olmuş sabah olmuş fark etmeden yok olan bir beni arayarak geçiriyorum günlerimi.sonsuza kadar sürecek değil ya diyerek nerden baksan en fazla iki yıl daha zorlanirim diyerek avutuyorum kendimi..geçecek inşallah güzel tadı kalsın yeter...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de baslarda bir sure sonra bticek bu yogunluk diyordum. daha fazla cocuk isteyince hic bitmeyecek gibi geliyor insana. tam bitti 3 yasina geldi cocuk kendini kurtardi derken cektigim tum sikintilari unutuyorum bir cocuk.daha olsa ne guzel olurdu diyorum. boyle devam edip gidiyor.. ama bu sefer kararliyim 4. cocuk gelecekse de ara vermek istiyorum

      Sil
    2. Allah sizin de yardimciniz olsun, haklisiniz aslinda bir sure sonra bu gunleri ozicez tadini cikarmak lazim

      Sil
  2. Size kolaylıklar diliyorum. Zorlu ama güzel .Bunca koşuşturma arasında biraz soluklanın.Kendinizi mutlu eden şeyler yapın. t. Okurken yaşadıklarınızı hissettim.
    Oğullarınız çok tatlı. Size mutlu koşuşturmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cok tesekkurler, firsat bulsam aslinda kafa dinlemeye cok ihtiyacim var. yaslandikca insanin tahammulu de azaliyor.

      Sil
  3. size hayranım gerçekten maşallah bende şuan hamileyim kızım 2,5 yaşında Allah nasip edersen haziranda oğlum olacak bende 1 çocuk daha düşünüyorum ama oğlum doğduktan sonra kararım ne olur bilmiyorum yada herhalde arası uzun olur Allah size kolaylıklar versin ne zaman ya acaba yapabilirmiyim desem aklıma siziz getiriyorum Allah kolaylık verir diyorum.Bide küçük bir rica çocuklara numarayla hitap etmeseniz süper olur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah razi olsun, eminin siz daha kolay atlatirsiniz bu donemi. ben gercekten tembel biriyim :( bir de tesekkur ederim uyariniz icin cocuklarin isimlerini artik tamamen kullanmamaya calisiyorum kimlik bilgilerimi olabildigince vermemek icin. ama arada yine dalginligima gelip isim yazmisim. normalde rakamlarla hitap etmiyorum tabiki cocukara ama blogda isim kullanmadan baska bir yontem gelmedi aklima. bir blogda cocuklara lakap takildigini gordum ama rakamlar bana daha kolay gedi. sizin de onerilerinize acigim isim kullanmadan nasil yazsa sizce daha iyi olur?

      Sil
    2. Ortanca oglum buyuk oglum kucuk oglum nasil?Enise

      Sil
    3. Iyı Fıkır ;) Baslıklar degıstırılmıstır, Tesekkurler ;)

      Sil
  4. Nedense Bu zamana kadar yazdiginiz postlarin en guzeli buymus gibi geldi bana.uc numaraninda katilimiyla postlarda dahabi renklendi daha bi action geldi sanki ( ; cocuk otobusu superdi ((( : eger yunusta konsantrasyon bozuklugu varsa ogretmeninin konsantre kelimesini dogru anlamis olmasindan bile suphe ederim cocuk sudoku cozuyor haniiim sen hala konsantrasyon diyosun dermisin benim yerime ogretmenine ( : bende oglumu emzirdim donemlerde aynen sarhos gibi kalkiyodum kolay degil bebek annedeki butun vitaminleri sut vasitasiyla tuketiyor bi taraf guclenip buyurken diger taraf gucsuzlesiyor.Allah yar ve yardimciniz olsun Enise

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkurler, zaman gectıkce ben de profesyonellesıyor muyum nedır ;) Ilk yazılarıma bakıyorum sımdı ben bıle guluyorum ne cok hata ne cok anlam kayması..... Butaya yazmk bır sekılda bana faydalı oluyor demek ;)

      Ogretmenıne soylıcem ama okuldan ayrılırken soylıcem ıns ;) Bakalım esımle tekrar konuşmayı bekliyorum emın mı dıye cunku cocugu okuldna almayı planlıyoruz. Daha sonra yenı bır baslıkta yazıcam ıns ama esımden emın olmayı bekliyorum , Okullar bana gore degıl gercı bence okullar cocukalra gore degıl

      Sil

Yorumlariniz icin