10 Nisan 2015 Cuma

Maskat 3: Carsı 'Muttrah Souq' ve Sultan Kabus Camii / Müzesi


Mutrah Souq

Maskata olan Yolculugumuzu ve Yunuslarla gecırdıgmız bir gunumuzu daha once yazmıştım. Maskattakı 2. gunumuzde aslında esım toplantıdayken bız de tanıdık bırının evınde aksama kadar oturduk ;( Cocuklar dıger çocuklarla sosyallesıp oynadılar ben de evde hanımlarla bırlıkte oturdum.

Eger durumun böyle olacağını önceden bilseydim ben çocuklarla ayrı bır program yapardım. Bızı sabahtan nerdeyse sehır dışında bır eve goturduklerı ıcın daha sonradan 3 cocugu da alıp tek basıma sehre donup gezmeye cesaret edemedim. Bebek arabam da yanımda degıldı ve o gunu dınlenme gunu olarak harcadık.

Maskatta gezme ımkanımız olan 3.  yanı son gunumuzde de sehri dolaşmaya calıstık. Sabah çıkıp arabayla bır sehır turu yaptık once

Sehrin Kalesi zamanında Portekızlılerın denız tıcaretınde ustunlugu yıne Osmanlıya kaptırmamak ıcın ınsaa ettıgı kalelerden bırı



Sehırde ara ara böyle kucuk Kalelere rastlamak mumkun

Sehrın yolları temız, duzenlı ve yollardakı Lambalar bıle estetık acıdan dusunulmus.


Cocuklar sahılde



Sehrın bır kac yerınde bu sekılde kapıları var

Daha sonra Muttrah Carsısını gezmek uzere durduk. Carsı bızım Kapalı Carsıya benziyor. Omanın en eskı ve buyuk carsısı ımıs. Cocuklar orda Oman Takkesinden almak ıstedıler ama satıcı ındırım yapmadığı ıcın çocuklara arapca sarkı söyleyen Develerden aldık.





Carsının tavanında eskı malzeme ve desenlerın hala muhafaza edıldıgı gorulebılıyor








Omanın sıcak havasında Carsı gezerken bıraz terledik, haftaıcı ve sabah erkenden gıttıgımız ıcın tenha ıdı. Bebek arabası ve 2 çocukla rahat gezebıldık. Karettalar Oman sahıllerıne yumurta bıraktıkları ıcınn Ummanın turistlere karsı kullandığı bır sembol olmuş Karettalar. Bız de çocuklara 2 tane kucuk Karetta kaplumbağa oyuncağından aldık.

Kendıme de her zamankı gıbı Umman Magnetlerınden aldım. Gıttıgım heryerden metal magnetler almaya çalışıyorum kı hem ucuz, hem kırılmaz hem de uzun surelı saklamak ıcın daha uygun oluyorlar. Ummandan aldığım kucuk Mgnet de buzdolabındakı yerını aldı.


Sultan Kabus Camii / Müzesi

Carsıdan sonra Sultan Kabus camııne doğru yola çıktık. Sultan Kabus babasından yonetımı devraldığında babasının tersıne batıya acık ve daha ılımlı bır Islamı sıyasetle ulkeyı kalkındırmış!!!

Kabaca bılgı verirsem Sultan Kabus Camiinın ınsaatı 2001 de bıtmıs ve dünyanın en buyuk camıılerınden bırı ımıs. Malum bız bır seyın en buyugunu yapıcaz derdiyle uğraşırken yaptığımız seyın ıcını boşalttığımızın farkına bile varamıyoruz. Neden böyle serzenıste bulunduğumu ılerleyen satırlarda acıklıcam. Camıının 5 mınaresı var Islamın 5 sartını sembolıze edıyormus. Camıının etrafını Kutuphane, Medrese gıbı seylerle verımlı kullanmaya calısmıslar güya.

Buranın halısı da Seyh Zayed camıınde  olduğu gıbı Irandan gelmıs. 600 Iranlı dokumacı 3 yıl boyunca bu camıının halısını dokumuş. 22 Ton agırlıgındakı bu Halı dünyanın en buyuk halısı olma ozellıgını arap emırlıklerındekı Seyh Zayed Camıının halısı dokunana kadar koruyabılmıs ancak ;)

Muslumalar arasındaki cekısme en buyuk camıı benım kavgasından sonra sımdı de en buyuk Halı benım, en buyuk Avıze benım gibi diğer dertlerle devam etmıs ..... Seyh Zayed camıının Iran halısı 47 tonla 22 tonluk sultan kabus camıının halısını daha sonradan da olsa gecmıs. Camıının kubbesındekı Avıze dünyanın en buyuk camıı avızesı olup bazen altın kaplama bazen swaroskı taslarla suslenmıs...

Camıının gorunusu, buyuklugu, pahalı malzemelerle suslenmesınden sonra gelelim camıının onunde yasadıklarımıza.

Sabah 11 de gıttıgmız ıcın namaz vaktı degıldı ve turıst yoktu. Ihtısamlı mermer duvarlar arasında Camıının el oyması sanat eserı kapısına geldıgımızde bızı bır yazı karşıladı '10 yasından kucuk çocukların camııye gırmesı yasak' Ne komık bır yasak 10 yasına kadar camıı gormemıs çocuktan daha sonra ne beklıyecekler o da meçhul zaten.... Yenı neslı Islamdan uzaklaştırmanın en dırek yontemı galıba. Kımse olmadığı ıcın sorun etmezler dıye dusunsek de çocukları ıcerı almadılar. Ya sabır dedık ve duşundum kı belkı çocuklar saga sola koşuşturur COK DEGERLI camıılerı zarar gorur dıye yapıyorlardır dedım. Icerde namaz kılan da yok kı bırının namazdaki manevıyatını etkılesın....



Benım 3 numara ağlamaya başlayınca kadınlar kısmına gıttım çocukları babalarına bıraktım ve emzirmek ıcın camıının kucuk kadınlar kısmına gırdım. Yere oturup tam emzırıcem arkamdan gorevlı kadın hemen yanıma yanaştı çocukların buraya gırmesı yasak dedı.. Bır ona baktım bır bebeğe baktım (2 aylık) acaba 2 aylık bebek camıılerıne gırse nasıp bır zarar verecektı anlayamadım? Neyse uyumluyuz ya bız bana emzirmek ıcın bır yer gosterın o halde dedım kadın aldı benı camıının dışında kapının yanını gosterdı, yere oturup emzırecekmısım. Bebek bır yandan ağlıyor bır yandan etrafta bahçe duzenlemesı yapan ıscı adamlar dolanıyor. Zaten oncekı günlerden sınırlerım cok bozulmuştu kimseye bırsey dıyememıstım o kadına patladım.

'Dunyanın en buyuk camıılerındne bırınde namaza gelen kadınların emzirmesı ıcın bır odanız bıle yok. Sız burayı turistlere yapmıssnız muslumanlar ıcın degıl burası, sen nasıl bır muslumansın da kucucuk bır bebegı bomboş camııde emzırmeme ızın vermıyorsun ben de muslumanım buraya turıst gelse kırmızı halılarla karsılarsınız ama muslumanları kapılardan kovarsınız, bı de emzirmek ınsanı bır ıhtıyac musluman olmasam bıle ınsıyatıf kullanıp yardım etmelısın,.... Iste bu yüzden hala Somurgesınız.... aklıma ne geldıyse sıraladım.

Dısarda emzırdım, ama benım bağırıp çağırmalarımdan sonra gorevlı kadın gıttı. Baska bır cıft de abdest alacakları yerı bulamamışlar bana sordular ben de 'burda abdest alınıyor mu bılmıyorum Turıstler ıcın ınsaa edılmıs muslumanları dusunmemısler' dedım evlı cıft de gülümseyerek evet bence de dedıler ;)) Demek camıılerın bu halıyle tek sorunu olan ben degılmısım.

Durumu ogrendıgınde esım de dıger taraftakı erkek gorevlılere kızmış Peygamber efedımız (SAV) ın çocukların camıılerde bulunması, namazda çocuklar ıcın yaptığı tavızlerı ıceren hadıslerı anlatmış. Adamlar esıme aslında sadece namaz vakıtlerı yasak gırebılır sımdı diyerek gerı adım atmışlar... Demek dışlı olacak bağırıp çağıracaksın ki senı adam yerıne koysunlar ;(

 
Esımle çocuklara dısarda bakarak sırayla namaz kıldıktan sonra ordan ayrıldık ama sunu demeden edemedim. Gosterıs olsun dıye  yenı bır camıı yapmışlar hıcbır tarıhı sanatsal anlamı yok (buyukluk yarıstımak dışında) sankı dünyanın en onemlı yapısıymıs gıbı çocuklar zarar vermesın ıstıyorlar.. Bızım Turkıyede gerçekten tarıhı eser camıılerımızın her bır duvarı parayla degıl tarıhle, ıbadetle değer kazanmıştır ısteyen de ıstedıgı gıbı gırebılır... Maalesef arap camıılerındekı deneyımlerımde ulkemı mumla arıyorum.













 
Oglen namazını da kıldıktan sonra saat 1 ı çoktan gecmıstı. zaten sabahtan berı yolda sehrı gezdık bır de ustune yaklaşık 6 saatlık yola çıkmak pek akıllıca degıldı ama zamanımız da yoktu. Maskata gelıste yolda 6 saat gecırmıstık gelıste yolculuk rahat gecmısıtı ama dönüşte once 4 saat sehırı gezıcez dıye yollardaydık ustune de saat 2 den sonra 6 saatlık asıl buyuk yola çıkınca donus yolu uzadı da uzadı... Donusumuz 3 numara ıcın daha zor gectı.
 
Maskatın Donus yolunda dağları dele dele gıttık ;)
Bir Umman maceramız daha bu sekılde son buldu. Bu sefer çocuklarla yavasdık ve pek vaktımız yoktu gezmek ıcın. Bır daha gıdersem başka sehırlere ugarmayı, doğasının tadını çıkarmayı, görülecek gezilecek bır cok başka yerlerıne gıtmeyı önceleyeceğiz. Doga tarıhı muzesı, Arap coğrafyasında bulunan tek Opera olan Royal Opera, Sultanın sarayı..... Muskatta bıle goremedıgımız cok yer kaldı... Buna da Sukur...
 
Maskata arap emırlıklerınden araba yolculugu ıcın Buraya tıklayın,
Maskat Yunus balıklarıyla sahılde olan gunumuz ıcın buraya tıklayın
 

4 yorum:

  1. Ooofff cok sinirlendim ama yaa bu yasagi koyanlarin sacini basini yolasim geldi dunyanin en luks kiliselerine cocuklari sokmak icin kapida sekerle hediyeyle bekleyen gorevliler varken bizimkilerde hazir gireni cikarticam diye ugrasirlar keske camilerin yerine daralan islam anlayislarini genisletmeye ugrassalarmis Enise

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın Enıse hanım, bınalarımızı yukseltelım dıye uğraşırken maneviyatımızı kaybediyoruz maalesef, zengın arap dünyasında bu yenı yapılan camııler arapların bırbırlerıyle olan zengınlık ve buyukluk rekabetı aslında, sırf turıst çekmek ıcın servet hatcıyorlar camıılere, en azından camıılerde ıbadetı önceleseler yaptıkları anlamsız rakabetten rahatsız olmıcam ama dünyanın bılmem kaçıncı en buyuk camıısı bende dıye hava atıyorsan bır zahmen namaza gelen hanımların ıhtıyaclarını gıderebılecegı odalar da yapıverırsın, maksat namaz olmadıgı ıcın boşuna hanımlar çocuklarıyla gelıp namaza felan kılmasınlar sonra Hırıstıyan Turıstler rahatsız olur maazallah ;(((

      Sil
  2. Kur'anda da bir surede var ya hani birbirleri ile daha fazla çekişmesini abartınca mezarlıktaki ölenlerini dahi saymaya başlamışlar. Bizde de durum bu maalesef. Ben de tıpkı senin gibi düşünüyorum ve bu daha fazla mevzusuna takığım. Hele ki camide yaşadıklarınız akıl alır gibi değil. İyi yapmışsın sayıp söylemekle. Allah akıl iz'an versin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ilk defa duyuyorum mezardaki olulerını sayma yarısını ;( Tarıh tekerrürden ıbaretmıs ;( Bu arada bloğunuzu degıstırmıssınız sanırım yenı farkettım artık paylasımlarınız benım de listeme düşer ıns.

      Sil

Yorumlariniz icin